Strada dughenelor întunecoase – Patrick Modiano

descărcareÎntrebarea neaoș românească, „oare ce-o fi de capul lui?”, mi-a venit în minte când, în urmă cu vreo două luni, Patrick Modiano își însușea cel mai râvnit premiu literar, Nobelul. Ca mai toți oamenii interesați de cărți&literatură am dat un search pentru ai analiza palmaresul. Supriza a fost faptul că niciun roman de-al sus-numitului nu mi-a căzut pe mână. Ba mai mult, Modiano ăsta nu se regăsea nici în topul preferințelor lumii literare autotohtone.

Întâmplarea face că după câteva zile am fost cadorisit cu – surpriză! – Strada dughenelor întunecoase, care, pare-se, este cel mai prizat roman din portofoliul francezului. L-am devorat cu atenție și curiozitate în câteva ore.

Primul lucru care mi-a venit în gând, după ce-am încheiat socotelile cu cartea, a fost „oare asta e adevărata valoarea artistică a lui Modiano!?” – dar concluziile le voi emite mai jos.

Pentru început aflăm că Guy, personaj care și-a pierdut identitatea și trecutul, are ocazia, după încheierea carierei sale de detectiv, să-și urmărească firul vieții pentru a se redescoperi. Zis și făcut! Odată intriga lansată, aveam să cred că mă voi cufunda într-un roman detectivistic bine închegat, cu încrengături misterioase.

Lumina reflectoarelor rămâne ațintită, până la final, asupra lui Guy, în jurul căruia se țes fel de fel de povești și povestiri (asupra cărora n-am să revin) prin diferitele peregrinări la care se înhamă. Precum un joc puzzle, fiecare fotografie, fiecare indiciu puse cap la cap, sporesc încrederea personajului nostru amnezic, de reconstruire a propriei sale istorii.

Finalul prefer să-l las suspendat pentru a permite fiecărui cititor să-l descopere și să-l interpreteze după bunul plac.

Nu am eu cele mai fine și șlefuite gusturi literare, dar cert este că scriitura lui Modiano nu m-a convins în totalitate că-și merită statutul de nobelizată. Cu siguranță a doua șansă de corectare a părerii o voi acorda acestui autor dar nu în viitorul apropiat.

Nota mea: ***/5

„Strada dughenelor întunecoase”, Patrick Modiano, Ed.Humanitas, 2014

Patrick-Modiano

3 comentarii

Din categoria Recenzii nepretenţioase

3 răspunsuri la „Strada dughenelor întunecoase – Patrick Modiano

  1. R van F

    Acum am vazut ca ai publicat si tu o recenzie la Dughene. Pac, te bag si io la mine-n articol ca sa nu zica lumea ca am ceva cu Modiano :))))

    Sunt perfect de acord cu toate observatiile tale, cum altfel? 🙂

  2. Pingback: Strada Dughenelor Întunecoase – Patrick Modiano | Razvan Van Firescu

Lasă un răspuns

