Un bărbat intră în cameră – Nicole Krauss

Image

Nicole Krauss pășește cu dreptul pe tărâmul literar cu „Un bărbat intră în cameră”, carte care, în 2003, a fost răsfățată cu distincția ‘Cartea anului’ de către ziarul L.A. Times. Personal am avut mari așteptări de la acest prim roman al său, asta pentru că în urmă cu câteva luni am citit, cu voracitate, romanul „Marea casă”, care m-a impresionat foarte mult atât prin stilul abordat cât și prin intrigă.
Titul cărții, sincer vorbind, este de departe a fi unul foarte sugestiv și intrigant, canalizându-mi presupunerile spre cu totul alte tărâmuri literare.
Odată intrat pe făgașul cărții, constat, cu uimire, că autoarea realizează, pe fondul unui schelet modern, un amplu eseu despre identitate, despre pierderea și căutarea acesteia.
Mai exact, de sub penița autoarei ia naștere Samson Green, un renumit profesor al Universității din Columbia, care „naufragiază” inconștient în deșertul Nevada. Soția, Anna, îl găsește după multe ceasuri, la spital, ieșit din operație, după ce medicii i-au extirpat o tumoare cerebrală care-i apăsa lobul temporal. Finalizată cu succes, operația constituie un punct de cotitură din viața profesorului, asta pentru că odată eliminată „cireașa”, memoria acestuia refuză să mai înmagazineze amintiri, cu excepția primilor 12 ani din viață.
„Să te duci să te culci în libertatea copilăriei și să te trezești douăzeci și patru de ani mai târziu într-o viață în care nu ai nimic în comun, înconjurat de oameni care se așteaptă să fii cineva care știi că n-ai fost niciodată”
Trăind într-o „bulă de aer”, înstrăinat de tot ceea ce îl înconjoară, cu identitatea pierdută și cu frustrările aferente amneziei, diagnosticul lui Samson Green intră în atenția unui renumit cercetător, Ray, care-l supune unui inovator experiment prin inserarea unor amintiri aparținând altor persoane.
„Crea o imensă bibliotecă de amintiri umane […] învăța cum să scrie acele amintiri întru-un singur loc unde le era asigurată supreviețuirea: în mințile altor oameni”.
Din acel moment el devine un cobai, un input iar rezultatul experimentului îi generează doar frustrări și stări de profundă singurătate. Pornit pe un drum al reconstruirii trecutului, Samson Green nu dobândește altceva decât amintiri împovărătoare cu fundament apocrif.
Nu pot să nu aduc în atenție și trimiterile autoarei către pildele biblice, comparându-și personajul principal cu Samson, uriașul biblic. Printr-o simplă paralelă, asemănările dintre uriașul Samson și eroul romanului, sunt mai mult decât evidente, astfel tăierea părului este transpusă prin extirparea tumorii.
Pe fondul unei intrigi captivante, Nicole Krauss, prin același stil modern, lipsit de artificii lingvistice, a reușit să mă țină prizonier în lumea ei, acribic creionată.

Nota mea: ****/5

„Un bărbat intră în cameră”, Nicole Krauss, Ed. Humanitas, 2011

Image

Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Recenzii nepretenţioase

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s